احتمال آغاز سفرعمره از ابتدای ماه صفر و بعد از تعامل سعودی‌ها با حجاج ایرانی

سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آغاز سفرعمره به نوع تعامل سعودی‌ها با حاجیان ایرانی در حج تمتع امسال باز می‌گردد، گفت: احتمالا آغاز اعزام به سفرعمره بعد از ماه محرم و ابتدای صفر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری فارس، حمید محمدی درباره برنامه‌های سازمان حج و زیارت برای سفرعمره مفرده سال ۹۶ گفت: سفرعمره در ابتدای سال ۹۴ به دلیل مشکل پیش آمده در فرودگاه جده و اقدام ۲ پلیس سعودی در هتک حرمت به ۲ نوجوان ایرانی متوقف شد.
وی افزود: شرط ما برای برقراری مجدد عمره به طرف سعودی در حین مذاکرات حج تمتع امسال اعلام شد و آنها رسماً به ما اعلام کردند که این ۲ پلیس محاکمه و در حال تحمل مجازات خود هستند.
سرپرست سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: برقراری عمره مفرده به نوع تعامل سعودی‌ها با حاجیان ایرانی باز می‌گردد چرا که ما باید از امنیت زائران ایرانی اطمینان خاطر حاصل و بعد درباره اعزام مجدد به سفرعمره تصمیم‌گیری کنیم.
وی تصریح کرد: فرایند اعزام به سفر عمره قطعاً به بعد از انجام حج تمتع امسال باز می‌گردد و با توجه به اینکه انجام عمره در ماه‌های پایانی سال قمری است عملاً فرصتی برای مذاکرات و اعزام حاجیان ایرانی به عمره نیست اما احتمالاً این اعزام به بعد از ماه محرم و ابتدای صفر خواهد بود.
ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

جزئیات تضمین سعودی‌ها برای امنیت و رفاه حجاج ایرانی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در تفاهم نامه حج امسال صریحا قید شده که وزیرحج عربستان تاکید دارد ما به حجاج جمهوری اسلامی ایران و همه حجاج کشورهای دیگر خوشامد می‌گوییم و تمام امکانات خود را بسیج خواهیم کرد تا عزت، امنیت و سلامت حجاج حفظ شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از «فرهنگ نیوز»، امسال قرار است حدود ۸۵ هزار نفر از زائران ایرانی بر خلاف سال گذشته، به حج تمتع اعزام شوند؛ حجی که به خاطر بروز فاجعه منا و به شهادت رسیدن ۴۶۰ نفر از زائران کشورمان و همچنین به توافق نرسیدن مسئولان کشورمان با مقامات سعودی، سال گذشته بر روی کشورمان بسته شد، از این رو مصاحبه ای با حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی مصاحبه‌ای داشتیم که متن کامل آن به شرح زیر است:
«فرهنگ نیوز»: درباره پیگیری دیه شهدای فاجعه منا و همچنین دیه جانباختگان حادثه مسجدالحرام صحبت کنید؟ اینکه قرار است روند پیگیری این پرونده در طول برگزاری حج نیز ادامه داشته باشد؟
حجت‌الاسلام قاضی عسگر: درمورد حادثه سقوط جرثقیل درمسجدالحرام طرف سعودی پرداخت خسارت را پذیرفته است واین اتفاق خواهد افتاد. طرف سعودی رسما اعلام نموده است که طبق روال وقولی که داده اند عمل می کنند. دراین حادثه ما ۱۴ شهید داشتیم که گذرنامه هایشان تحویل سعودی شده است تا اقدام کنند.
یک بخش دیگر به موسسه بن لادن مربوط است. ما وکیل انتخاب کرده ایم و این بحث درحال پیگیری است تا علاوه برقول ملک، موسسه بن لادن هم به خانواده و بستگان شهدای حادثه سقوط جرثقیل خسارت پرداخت کند و انشاءالله به نتیجه برسیم.
درخصوص فاجعه منا هم بحثی را قبلا در رسانه ها مطرح می کردند که حجاج کشورها در بوجود آمدن این حادثه مقصربوده اند. ما توانستیم استدلال کنیم که نه ، این مسئله صحیح نیست و قرار شد که کمیته تحقیق به کار خود ادامه دهد و ما نیز مدارک مان را به آنها ارائه دهیم تا انشاءالله به نتیجه برسیم. ما استدلال های فراوان و مصاحبه های بسیاری از افراد حاضر در صحنه و کسانی که مجروح و مصدوم شدند و یا از نزدیک حادثه را دیدند در اختیار داریم و طرف سعودی پذیرفت که این اسناد ارائه و کمیته کار خود را ادامه دهد.
مسئله دیه شهدای فاجعه منا را بر اساس قاعده قتیل الزحام پیگیری خواهیم کرد
یک بحث بسیار مهم نیز در اینجا مطرح است. عنوانی در فقه ما و اهل سنت به نام قتیل الزحام وجود دارد. در روایات آمده است اگر کسی در طواف یا در نمازجمعه و به تعبیری در مشاعر بدلیل کثرت جمعیت دچار حادثه شد و احیانا فرد خاصی در وقوع آن مقصر نبود دیه این فرد برعهده بیت المال مسلمین است. ما این تحقیق را اخیرا به صورت یک جزوه در اختیار وزیرحج عربستان قرار داده ایم. سایر مستندات خود را نیز ارائه خواهیم داد و من فکر می کنم اگر بر اساس مستندات عمل کنند؛ طبیعتا این دیه باید پرداخت شود و اگر هم بگویند ما مقصر خاصی برای آن ندیدیم باید بر اساس قاعده قتیل الزحام عمل شود.
«فرهنگ نیوز»: با توجه به ثابت شدن بی کفایتی مقامات سعودی در خصوص برقراری امنیت زائران خانه خدا، ایران امسال چه تدبیری در این زمینه اندیشیده و مقامات سعودی چه تضمینی دراین زمینه ارائه کرده اند؟
حجت‌الاسلام قاضی عسگر: در تفاهم نامه حج امسال صریحا قید شده است که وزیرحج عربستان تاکید دارد ما به حجاج جمهوری اسلامی ایران و همه حجاج کشورهای دیگرخوشامد می گوییم وتمام امکانات خود را بسیج خواهیم کرد تا عزت، امنیت و سلامت حجاج حفظ شود. درخصوص این مطلب، عربستان سعودی به عنوان کشور میزبان باید بررسی کند آسیبی که بوجود آمد و فاجعه ای که رخ داد چرا اتفاق افتاد؟ اگر خیابانها تنگ است آن خیابان ها را بازتر کنند و اگر امکانات بهداشتی کم است امکانات بیشتری فراهم کنند ، امداد و نجات را نیز تقویت کنند.

ما و دیگر کشورهای اسلامی نیز در این زمینه همراهی خواهیم کرد و توجیه ها و آموزش های لازم را به حجاج خود ارائه خواهیم داد تا با همکاری همدیگر جلوی هرگونه آسیب را بگیریم وتضمین برای حجاج بوجود بیاید. حج مربوط به یک کشور نیست، حج علم اسلام و نشانه قدرت مسلمانان در سراسر دنیا است و این خواسته ما است که حج بدون آسیب وبا شکوه برگزارشود و انشاءالله حجاج ما نیز آموزش های لازم را خواهند دید و امیدواریم که با هیچ گونه حادثه ای مواجه نشویم.
مسئله بسیار مهم دیگر که لازم می دانم عرض کنم این است که مسئولان کشور، رهبری معظم انقلاب و مردم ما همیشه براین مطلب تکیه دارند که ما اگرحج می رویم باید همراه با عزت ، امنیت، سلامت و آرامش حجاج باشد.
«فرهنگ نیوز»: امسال درمورد برگزاری اجتماعات و دعای کمیل توافقی صورت گرفته و مانعی وجود ندارد؟
حجت الاسلام قاضی عسگر: ما در حوزه حج و زیارت براساس استدلال و منطق حرکت می نماییم. طرف سعودی درمورد دعای کمیل به مشکلات امنیتی استناد و به تعبیر خود مسئله محاذیرامنیه را مطرح کرد و ما هم با توجه به اینکه جهان اسلام امروز با مشکلات فراوان جنگ و خشونت و ارهاب روبروست و آنها نگرانند تا مبادا حادثه ای اتفاق بیفتد، به این دلیل اعلام کردند که شما در اماکن مرتبط با حجاج در مکه ، مدینه و مشاعرمقدسه هر برنامه ای دارید – تعبیرشان اجتماعات و مراسم دعا بود – می توانید در این اماکن برگزارکنید و مانعی وجود ندارد و وزارت حج نیز اعلام کرده است که هیچ منعی نیست. ما امسال این را پذیرفتیم تا انشاءالله شرایط عادی شود البته این نکته را هم عرض کنم ما در گذشته نیزسعی می کردیم این کارها را با تفاهم انجام دهیم.
هیچگاه برخلاف برنامه‌های عربستان، به عنوان کشور میزبان عمل نکرده و نخواهیم کرد
ما هیچ وقت خلاف برنامه های کشور میزبان نمی خواستیم کاری را انجام دهیم. آنها در حج قبلی اعلام کرده بودند مراسم دعای کمیل نباید برگزار شود ولی بنده نامه ای به آقای محمد بن نایف ولیعهد عربستان نوشتم و با توجه به ارتباطی که ازقبل وجود داشت به این نامه ترتیب اثر دادند و هر چهار دعای کمیل ما درمدینه قبل و بعد انجام شد بنابراین اگر شرایط مهیا شد و توانستیم توافق کنیم امیدواریم این اتفاق درآنجا بیفتد واحیانا اگرهم محاذیرامنیه وجود داشت طبیعتا ما امسال می توانیم بپذیریم و امیدواریم که برای سالهای بعد شرایط فراهم شود.
«فرهنگ نیوز»: سهمیه حج تمتع برای خانواده شهدای مسجدالحرام ومنا چگونه است؟ این سهمیه را چه کسانی می توانند استفاده کنند؟
حجت‌الاسلام قاضی عسگر: به اطلاع خانواده های این عزیزان می رسانیم که با تلاش آقای محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت و هیئت اعزامی به عربستان قرار شد که امسال از هرخانواده شهید مسجد الحرام و منا دو نفر به حج تمتع مشرف شوند و بتوانند هم به نیابت عزیزان شان حج انجام دهند و هم از برکات سرزمین وحی بهره مند شوند.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

سرپرست حجاج ایرانی: درخصوص مسایل اجرائی حج امسال نگرانی وجود ندارد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به سفر اخیر سرپرست سازمان حج و هیئت کارشناسی حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان گفت:  درخصوص مسایل اجرائی حج پیش روی زائران نگرانی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکرنماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت در نشست روز دوشنبه  شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تصریح کرد : کارها و برنامه های مورد نظر حج ۹۶ به خوبی پیش می رود و مشکل خاصی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر سفر اخیر حمید محمدی سرپرست سازمان حج وزیارت و هیئت های کارشناسی حج به عربستان برای پیگیری مفاد تفاهم نامه حج را مفید دانست و افزود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته مسیربرای تحقق اهداف مورد نظردرحوزه حج  فراهم و شرایط مساعدی ایجاد شده است و درخصوص مسایل اجرائی حج پیش روی زائران نگرانی وجود ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی لزوم افزایش اطلاع رسانی به مخاطبان حوزه حج در امورمختلف فرهنگی و اجرائی را مورد تاکید قرار داد.

ارسال شده در حج تمتع96 | پاسخ دهید:

ثبت‌نام واجدان شرایط تشرف به حج تمتع آغاز شد

نام‌نویسی از دارندگان فیش‌های ثبت‌نامی حج تمتع تا تاریخ سی و یکم تیر ۸۵، از ساعت ۹ صبح امروز آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ثبت نام از واجدان شرایط تشرف به حج تمتع، از لحظاتی قبل آغاز شد. زایران ایرانی ۱۰ روز فرصت دارند با در دست داشتن اصل قبض ودیعه گذاری، شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعب بانک ملی مراجعه و مبلغ علی الحساب هزینه سفر خود را پرداخت کنند.
شعب بانک پس از آن که اصل و سود متعلق به مبلغ ودیعه گذاری را به صورت روزشمار تا زمان مراجعه متقاضی، مشخص کردند مبلغ ما به التفاوت را تا سقف ده میلیون تومان دریافت می‌کنند و رسید را به متقاضیان ارائه می‌دهند.
متقاضیان اعزام به حج تمتع باید دارای گذرنامه انفرادی باشند که حداقل تا پنجم اسفند اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت هر چه زودتر باید برای دریافت گذرنامه جدید اقدام کنند.
در پی فاجعه منا در دوم مهرماه ۹۴، عربستان سعودی با عدم اجرای مقدمات حضور حجاج ایرانی، عملا مانع از حج گزاری ایرانیان در حج سال ۹۵ شد. در پی تامین امنیت، کرامت و عزت حجاج ایرانی، نخستین گروه زایران از دهه نخست مرداد جهت انجام مناسک حج تمتع عازم سرزمین وحی خواهند شد.
امسال بیش از ۸۶ هزار زایر از جمهوری اسلامی ایران عازم حج تمتع خواهند شد.
ارسال شده در حج تمتع96 | برچسب‌شده | پاسخ دهید:

میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت ، علی بن ابیطالب (ع) مبارک باد

ذکر من، تسبیح من، ورد زبان من علی است
جان من، جانان من، روح و روان من علی لست
تا علی (ع) دارم ندارم کار با غیر علی
شکر لله حاصل عمر گران من علی است
میلاد امام علی(ع) مبارک باد

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

فراخوان ثبت‌نام اولیه از واجدین شرایط تشرف به حج تمتع سال ۹۶

مکه1با سلام و صلوات بر حضرت محمد و آل محمد(علیهم السلام) و تبریک میلاد باسعادت مولی الموحدین حضرت علی (علیه‌السلام) ، به اطلاع کلیه ودیعه‌گذاران حج تمتع که تا تاریخ ۱۳۸۵/۰۴/۳۱  در شعب بانک ملی ایران ثبت‌نام کرده‌اند، می‌رساند:

پیرو اطلاعیه قبلی این سازمان و براساس برنامه زمان‌بندی، دارندگان فیش های ثبت نامی حج تمتع  تا تاریخ ۱۳۸۵/۰۴/۳۱ ، از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه مورخ  ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ به مدت ده روز فرصت دارند تا با در دست داشتن اصل قبض ودیعه‌گذاری، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه و نسبت به واریز  مبلغ علی الحساب هزینه سفر خود اقدام نمایند.

نکات ذیل جهت اطلاع بیشتر متقاضیان ارائه می گردد:

۱) شعب بانک ملی ایران با مراجعه متقاضیان یاد شده، پس از بررسی لازم نسبت به محاسبه اصل و سود متعلقه به مبلغ ودیعه‌گذاری (بصورت روزشمار تا تاریخ مراجعه متقاضی) اقدام و مبلغ مابه‌التفاوت تا سقف ۱۰ میلیون تومان را دریافت و پس از واریز به حساب سازمان، رسید آن را به متقاضی ارائه می‌نماید.

۱-۱) آن دسته از متقاضیانی که اسناد ثبت‌نامی سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ با مبالغ ۱۸۰/۰۰۰ و ۲۰۰/۰۰۰ و ۲۵۰/۰۰۰ و ۲۷۰/۰۰۰ ریالی را دارا می‌باشند، می‌بایست قبلاً برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه‌گذاری ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی و استفاده از تسهیلات مربوطه، به دفتر حج و زیارت استان مراجعه و معرفی نامه جهت ارائه به بانک دریافت کرده و پس از دریافت قبض جدید از شعبه بانک ملی (معرفی شده از سوی حج و زیارت استان)، هزینه مربوطه را واریز نمایند.

۱-۲)دارندگان اسناد۸/۰۰۰/۰۰۰ ریالی مربوط به سال۱۳۷۷ و منتهی به ۱۳۷۸/۰۱/۳۱ می‌بایست قبلا به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه ۳/۰۰۰/۰۰۰ ریالی نسبت به تبدیل قبض ودیعه‌گذاری خود به قبض  ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی و پرداخت مابه التفاوت یارانه (یک میلیون ریال) به ذینفع اقدام و سپس واریز هزینه مربوطه را واریز نمایند.
۱-۳ ) دارندگان اسناد ۸/۰۰۰/۰۰۰ ریالی ازتاریخ ۱۳۷۸/۲/۱ تا ۱۳۷۸/۱۲/۲۹ بایستی قبلاَ به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با احتساب سود متعلقه، نسبت به تبدیل قبض خود به قبض ودیعه‌گذاری۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی اقدام و سپس هزینه مربوطه را واریز نمایند.
۲) تأکید می‌گردد با شروع ثبت‌نام در کاروانهای حج (در سطح شهر و شهرستان‌ها)، اولویت با آن دسته از افرادی خواهد بود که در این مرحله اقدام به واریز هزینه اولیه سفر کرده باشند. از این‌رو لازم است تا اولویت‌های فراخوان شده در زمان مقرر نسبت به مراجعه به شعب بانک و انجام مراحل قید شده، اقدام لازم و بموقع را معمول دارند.
۳)ضمناً متقاضیان اعزام به حج تمتع سال جاری می بایست دارای گذرنامه بین المللی انفرادی معتبر با حداقل اعتبار تا تاریخ  ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ باشند. در غیر اینصورت لازم است تا هر چه زودتر نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام نمایند.
۴) اسامی مدیران و مشخصات کاروان‌ها، همچنین هزینه قطعی کاروان های حج پس از اجاره کامل منازل در مکه مکرمه و مدینه منوره و هزینه های مرتبط با حمل و نقل ، تغذیه ، تدارکات و تامین ارز مربوطه، متعاقباً از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.hajnews.ir و دیگر رسانه‌ها به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

(سازمان حج وزیارت)

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

اطلاعيه سازمان حج و زيارت در خصوص فراخوان ثبت نام اوليه

مکه? اطلاعيه سازمان حج و زيارت در خصوص فراخوان ثبت نام اوليه از واجدين شرايط تشرف به حج تمتع سال جاري و پرداخت قسط اول هزينه سفر ، فردا يكشنبه 20 فروردين ماه منتشر خواهد شد.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

مذاکرات هیئت حج ايران با طرف سعودی در خصوص جزئیات خدمات رسانی به حجاج ايراني

ImageHandler.ashxدر پی توافق کلی با عربستان در خصوص حج در اسفند ماه سال گذشته و فراهم شدن بستر حضور حجاج جمهوری اسلامی ایران، اعضای کمیته اجاره مسکن حجاج و نماینده مرکز پزشکی هفته گذشته عازم عربستان شده و کار خود را آغاز کردند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، در همین راستا، چگونگی اجرای توافقات در خصوص صدور ویزای الکترونیکی، انتقال حجاج، تامین و انتقال مواد غذایی و داروهای مورد نیاز حجاج از ایران، تدابیر لازم برای اطمینان از حفظ امنیت و عزت و کرامت حجاج در دیدار حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت و دکتر محمد صالح بن طاهر بنتن وزیر حج و عمره عربستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این دیدار تسریع در بررسی فاجعه منا و حقوق شهدای منا و  پرداخت حقوق شهدای حادثه مسجدالحرام مورد تأکید جدی قرار گرفت.
بر مبنای توافق انجام شده، بيش از 86 هزار ایرانی امسال به حج تمتع مشرف خواهند شد.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

ثبت نام عتبات عالیات

ثبت نام عتبات عالیات عراق با مشخصات ذیل دردفترزیارتی عاشقان وصال نوردرحال انجام است:

2الفC هوايي ايران اير بغداد-نجف/سامرا استاني

تاریخ اعزام :96/2/24

قیمت کاروان:17159522ریال

مدیرکاروان :حاج محمدیزد فاضلی

آدرس شرکت:جاهدشهر بین بوستان 25و27پلاک 49تلفن:35132441

 

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

دعای ماه رجب (2)

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

اطلاعیه سازمان حج و زیارت در خصوص اعلام اولویت های حج تمتع سال ١٣٩٦

مکه1ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت، به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند باتوجه به فراهم شدن شرایط تشرف حجاج جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع سال 1396، کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع تا 1385/04/31 ، می‌توانند از دهه سوم فروردین ماه بر اساس شرایطی که در اطلاعیه تکمیلی این سازمان اعلام خواهد شد، نسبت به انجام مراحل ثبت‌نام خود برای اعزام به حج تمتع 1396 اقدام نمایند.  از آنجائی که برای سفر به حج تمتع سالجاری داشتن گذرنامه بین المللی با حداقل اعتبار تا 1396/12/05 ضروری است، لذا متقاضیان سفر به حج که فاقد گذرنامه بوده و یا اعتبار گذرنامه آنان کمتر از تاریخ فوق می‌باشد، لازم است در فرصت مناسب نسبت به دریافت گذرنامه جدید بصورت انفرادی اقدام نمایند.  کلیه کسانی که قصد واگذاری قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع خود به بستگان درجه یک (پدر، مادر، همسر، برادر، خواهر، فرزند) را داشته ، می‌بایست قبل از فرارسیدن موعد ثبت‌نام در کاروان‌ها، به یکی از دفاتر خدمات زیارتی مجاز این سازمان در سطح استان مراجعه و نسبت به ثبت و نهایی کردن این فرآیند در سامانه جامع نقل و انتقال سازمان حج و زیارت، اقدام نمایند.  اطلاعیه تکمیلی این سازمان درخصوص زمان و نحوه ثبت‌نام واجدین شرایط اعزام به حج تمتع سالجاری، دهه سوم فروردین ماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت به نشانی hajnews.ir و رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

جزييات توافق حج ايران و عربستان تشريح شد

10_IMG_0132درنشست خبري سرپرست حجاج ايراني و سرپرست سازمان حج و زيارت اعلام شد كه ثبت نام حج تمتع سال آينده از دهه سوم فروردين ماه آغاز مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، نشست خبري مشترك حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و آقاي حميد محمدي سرپرست سازمان حج و زيارت درباره آخرين وضعيت حج تمتع سال ۹۶ و جزئيات اعزام زائرين ايراني به سرزمين وحي عصر امروز( شنبه ۲۸ اسفند ماه) برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در آغاز اين نشست فرارسيدن ميلاد باسعادت دخت پيامبرگرامي اسلام حضرت فاطمه اطهر( س) و همچنين روز زن را به عموم مسلمانان جهان و بويژه به بانوان شيردل وقهرمان كشورمان تبريك وتهنيت گفت وابراز اميدواري كرد سال جديد كه با ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) همراه است سالي سراسر همراه با سلامتي و نشاط و موفقيت براي كشور و مردم عزيزمان باشد .
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه از فريضه حج در روايات ما به عنوان يكي از اركان دين ياد شده است ، افزود : شيعيان و اهل سنت اهتمام فراواني به برگزاري فريضه حج دارند اما به دليل مشكلاتي كه بوجود آمد و حوادثي كه در مسجد الحرام و منا رخ داد متاسفانه زائران ايراني سال گذشته از انجام حج محروم شدند البته ما همه تلاش خود را در سال 94 انجام داديم تا حج تعطيل نشود و مواردي كه امروز اتفاق افتاده است اگر سال گذشته هم انجام مي گرفت قطعا حج خود را انجام مي داديم.
وي با اشاره به اينكه گفتگوهاي امسال با وزير حج عربستان صريح و با رويكرد منطقي و همراهي صورت گرفت، اضافه كرد: اين گفتگوها به توافق نهايي منجر شد و امسال حدود 86 هزار زائر ايراني به حج مشرف و از اين فريضه بزرگ الهي بهره مند خواهند شد.
وي تصريح كرد: دراين مذاكرات آنچه كه بيشتر مورد عنايت قرار گرفت اين بود كه خواسته هاي مردم و مسئولين عزيز ما و در راس همه مقام معظم رهبري حفظه الله تعالي با گفتگوي صميمي و منطقي محقق شود كه بحمدالله اكثرقريب باتقاق آنها محقق شد وما امروزخوشحاليم كه طرفين به توافق رسيده اند و اين توافق با منطق و استدلال همراه بوده و آنها هم همراهي لازم را با جمهوري اسلامي انجام دادند.
نماينده ولي فقيه درامورحج وزيارت در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد درخبرها داشتيم كه مذاكرات درچند جلسه برگزار شد، چه مواردي به لطف خدا محقق شد؟ اظهارداشت: در بحث عزت و كرامت و همچنين مراعات امنيت و جهات امنيتي زائران ايراني مشكلاتي را كه در سال هاي گذشته داشتيم براي طرف سعودي مطرح كرديم. درتوافقنامه اي هم كه امضا شده دقيقا اين مسئله آمده است: “الراحه و السلامه و العزه و الكرامه و الامن …” آنها نيزبه اين مسئله اذعان دارند كه وظيفه شان است تا براي عموم حجاج و مخصوصا دراينجا تاكيد كرده اند كه براي حجاج جمهوري اسلامي ايران ، راحتي ، عزت ، كرامت و امنيت را در زماني كه درعربستان حضور دارند تامين كنند و اين وظيفه ذاتي شان است كه براي همه ملل اسلامي كه به حج مي آيند چنين مواردي را رعايت كنند .
خبرنگار تلويزيون الاتجاه عراق درباره برگزاري مراسم دعاي كميل سوال كرد و سرپرست حجاج ايراني گفت: كليت مطالبي كه مورد نظر بوده درتوافقنامه لحاظ شده است و براساس آن برگزاري اجتماعات ومراسم دعا درمحل سكونت و جاهايي كه متعلق به حجاج ايراني است بلامانع است و در دور بعدي مذاكرات به صورت ريزتر مسائل انشاءالله مطرح خواهد شد تا با توافقي كه صورت گرفته و با تفاهمي كه بين طرفين وجود دارد درآينده مشكلات ازسر راه برداشته شود .
آقاي محمدي سرپرست سازمان حج وزيارت درادامه اين نشست خبري درپاسخ به سوال خبرنگارشبكه تلويزيوني المنارلبنان درباره نحوه صدور رواديد زائران ايراني اظهار داشت: همانطور كه حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر درباره مذاكرات اشاره فرمودند جو كلي بسيار مثبت بود و طبيعتا در اين جو توانستيم به طور منطقي مطالبات جمهوري اسلامي ايران و حجاج ايراني را مطرح كنيم و آنها هم بررسي كردند و به توافق كلي رسيديم.
وي افزود: به دليل نبود روابط بين دو كشور يكي از مشكلات جدي بحث ويزا بود كه از سال گذشته دنبال مي كرديم و نهايتا به اين منجر شد و در متن توافقنامه هم آمد كه ويزا به صورت الكترونيكي صادر شود به اين شكل كه ما اطلاعات را همچون سالهاي گذشته در سيستم وزارت حج عربستان وارد مي كنيم و بعد از نهايي شدن، درايران يك پرينت روي برگه A4 معمولي گرفته و اين به منزله ويزا تلقي مي شود و چيزي به عنوان استيكر به گذرنامه زائر الصاق نمي شود و حجاج ما با همين برگه مي توانند به عربستان بروند.
خبرنگاري سوال كرد در مذاكرات بحث پرداخت ديه شهداي منا مطرح شد و آيا به توافق رسيديد ؟
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در پاسخ با اشاره به اينكه ما در حوادث حج گذشته دو مسئله شهداي مسجدالحرام و منا را داشتيم، اظهارداشت: درمورد شهداي مسجد الحرام بنابرقول پادشاه عربستان به صورت قطعي انشاءالله هديه پرداخت مي شود و ديه اي هم قرار بوده از شركت بن لادن به كساني كه درحادثه مسجد الحرام آسيب ديده اند پرداخت گردد كه اين كار را هم شروع كرده اند.
درمورد شهداي منا نيزبه دليل اين كه متاسفانه روابط دو كشور قطع شده است طبيعي بود كه راهي براي پيگيري وجود نداشت و اگر هم مي خواستيم از طريق محاكم بين المللي و امثال آن موضوع را پيگيري كنيم يك پروسه بسيار طولاني را به دنبال داشت . البته در وزات امور خارجه ، دادستاني كل كشور ، سازمان حج و زيارت ، بنياد شهيد و ساير ارگان هاي مرتبط كارهاي بسيار گسترده اي انجام گرفته است و در دو ماه گذشته هم وكيلي براي اين منظوراختيارشده كه طبق قرارداد به امضا رسيده قرار است اين موضوع را پيگيري كند. در مذاكرات هم اين موضوع مطرح شد كه كارهاي گسترده اي توسط ما صورت گرفته است. فيلم و اسناد اظهارات بيش از 800 نفر از كساني كه از نزديك شاهد حادثه منا بوده اند موجود است و قرار شد اين مستندات را در اختيار كميته حقيقت ياب درعربستان قرار دهيم و اين كميته به كار خود ادامه دهد.
وي افزود: البته يك بحث ، آن گفته ها ، مصاحبه ها ، اسناد و مدارك است و بحث ديگرهم قاعده فقهي قتيل الزحام است كه از نظر فقهي، فقهاي شيعه و سني معتقدند اگر در مكاني حادثه اي رخ داد كه در روايات در مورد طواف و نمازهاي جمعه و امثال اينها تصريح وجود دارد و مقصري به عنوان مقصر اصلي شناسايي نشد ديه اش با بيت المال است. در اين مورد از نظر فقهي كار شده و انشاءالله بعد از تعطيلات براي طرف سعودي ارسال خواهد شد و اميدواريم مسئله منا هم مثل قضيه مسجد الحرام به خوبي به اتمام برسد و ما بتوانيم وظايف خود را در قبال خانواده هاي شهداي عزيز منا هم انجام دهيم. اين بشارت را نيز به خانواده هاي اين عزيزان بدهيم كه با تلاش آقاي محمدي و هيئت اعزامي قرار شد كه امسال از هر خانواده شهيد مسجد الحرام و منا دو نفر به حج تمتع مشرف شوند و بتوانند به نيابت عزيزان شان حج انجام دهند و از بركات سرزمين وحي بهره مند شوند.
سرپرست سازمان حج وزيارت نيز درباره تدابير انديشيده شده براي تكرارنشدن اينگونه حوادث اضافه كرد: مسئله امنيت يكي از دغدغه هاي اصلي ما ، مسئولين نظام ، حجاج و مردم شريف ايران بود و در جلساتي كه داشتيم مصاديق آن را دقيقا ترسيم و تشريح كرديم و طرف سعودي برنامه ريزي هاي بسيارخوبي را اعلام كرد.
وي افزود: باتوجه به اينكه بيشتر حوادث درايام تشريق و در سرزمين منا اتفاق مي افتد سعودي ها برنامه ريزي دقيقي براي آمد و شد و گروه بندي براي كشورهاي مختلف انجام داده اند. اين برنامه ريزي را دولت عربستان بعد از حادثه منا در سال 94 انجام داده و بخشي از آن را در سال گذشته اجرايي كرده است و امسال هم به صورت گسترده تري اجرايي مي شود. دربندي كه نماينده محترم ولي فقيه قرائت فرمودند سعودي ها به صراحت مسئوليت امنيت حجاج را پذيرفته اند و با توجه به برنامه ريزهايي كه دارند انشاءالله ما شاهد سفر امني براي همه حجاج خواهيم بود.
سرپرست حجاج ايراني هم ادامه داد: بخشي را عربستان تعهد دارد كه تا حدودي انجام داده است مثلا خيابان 204 را كه حادثه منا در آن رخ داد تعريض كرده اند، در تركيب خيابان هاي منا هم تغييراتي را ايجاد كرده اند. البته سال گذشته به ما برنامه زمانبندي نداده بودند و كشورهاي ديگر هم درباره اينكه گفته شده باشد چه ساعت هايي براي رمي برويد اظهار بي اطلاعي مي كنند. امسال قرار شده است با كشورها اين تفاهم صورت بگيرد و زمان بندي كنند تا حجاج هر كشوري درزمان خاصي براي رمي بروند .
وي افزود: يك بخش ازكار را نيزدر داخل انجام مي دهيم. ما ستاد بحران درداخل كشور ايجاد كرده ايم، قوانين و آيين نامه هاي مربوط به ستاد بحران تدوين شده است و در داخل كشور آموزش امداد و نجات را براي عوامل كاروان ها و زائراني كه توانايي جسماني دارند، خواهيم داشت . هيئت پزشكي موظف شده است بحث مربوط به آموزش امداد و نجات را جدي بگيرد . آقاي دكتر كوليوند كه هم اكنون نيز مسئوليت امداد و نجات كشور را برعهده دارند موظف شده اند كه طرح خود را به جلسه آينده شوراي برنامه ريزي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت ارائه دهند. اميدوار هستيم آن مقداري را كه دركشور لازم است درداخل انجام دهيم و با كارهايي كه آنها انجام مي دهند ديگر شاهد حوادثي از اين قبيل در سال هاي آينده نباشيم.
نماينده ولي فقيه درپاسخ به اين سوال كه دراين توافق به چه مواردي درخصوص امنيت اشاره شده است، گفت: مسائلي كه اشاره شد درمذاكرات مطرح شده است واين موارد را پذيرفته اند كه امنيت ، عزت و كرامت حجاج را مورد توجه قرار دهند و قطعا اين اتفاق خواهد افتاد. البته شما عزيزان مستحضرهستيد به هرحال در هر كشوري ممكن است يك اتفاق غير مترقبه اي رخ دهد مثل صحنه هايي كه گاهي در راهنمايي و رانندگي رخ مي دهد و تصادفي صورت مي گيرد ، بيماري هايي كه بوجود مي آيد و يا امثال اين موارد. مواردي را كه ناخواسته است درباره آن نمي شود تضميني گرفت اما آنچه را كه به صورت پيش بيني شده قابل پيشگيري است توافق شده است و انشاءالله عمل خواهند كرد .
سرپرست سازمان حج وزيارت هم افزود: وزارت حج عربستان كه بخشي از امور حج اين كشور را انجام مي دهد وقتي طرف مذاكره است يعني همه امور و شئون مرتبط در بخش هاي مختلف را نمايندگي مي كند. مصاديق مختلف از برخوردها مثل موضوع برخورد در فرودگاهها كه ما در ذيل موضوع عزت و كرامت آورده ايم به صراحت گفته شد و آنها راهكارهايي ارائه داده اند كه برخوردهايي در شان حجاج جمهوري اسلامي ايران انجام شود و ما شاهد عزت و كرامت زائران باشيم.
نماينده ولي فقيه همچنين در باره حكم قضايي دو مامورمتخلف فرودگاه جده اظهار داشت: با وجودي كه سعودي ها به ما گفته بودند ولي ما قبلا به طور قطعي سند و مدركي نداشتيم كه اين افراد محكوم شده اند. درنامه اي كه وزير حج عربستان نوشته كاملا تصريح كرده است كه اين دو نفر به چهار سال زندان و هزار ضربه شلاق براي هر كدام و اخراج از محل كار محكوم شده اند و نكته ديگر قابل توجه كه در مذاكرات به آن اشاره كردند اين است كه آنها براي اين دو نفرخواستار اشد مجازات شده بودند اما سه قاضي پرونده اين حكم را صادر كردند و اين افراد هم اكنون با اجراي حكم در زندان هستند. همچنين طرف سعودي از وقوع اين حادثه تلخ بسيار اظهار ناراحتي كردند و لذا مطلبي كه در كشور ما هميشه گفته مي شد اين دو نفر بايد مجازات شوند ديگربه صورت مكتوب اعلام شده و اميد است كه مسير عمره را براي بعد از حج هموار كند .
در ادامه اين مصاحبه از سرپرست سازمان حج وزيارت در مورد امكان استفاده از دستبند الكترونيكي براي حجاج سوال شد. وي گفت: موضوع دستبند درواقع پيشنهاد ما بود تا بتوانيم حجاج خود را رهگيري و شناسايي كنيم تا اگر خداي ناكرده يك تصادف ساده و يا … رخ داد قابل شناسايي باشند. در مذاكرات سال گذشته با سعودي ها، اظهار كردند كه اين مورد را دنبال مي كنند لذا امسال هم پيگيري كرديم ولي تاكنون موفق نشدند و برنامه اي ندارند اما قطعا ما خودمان برنامه داريم تا هر زائر اطلاعات اوليه و هويتي خود را به صورت دستبند همراه داشته باشد .
نماينده ولي فقيه هم ادامه داد : گاهي متاسفانه درانعكاس اخبار به دلايل مختلف به گونه اي عمل مي شود كه واقعيت قضيه تحريف مي شود، درموضوع دستبند نيز به گونه اي بيان شد كه تصور دستبندهايي كه به زنداني ها زده مي شود در ذهن ها خطور كرد . شما امروز اطلاع داريد كه در كشورهاي غربي دستبندهاي الكترونيكي طراحي شده است كه دقيقا مي تواند حالات انسان را مشخص كند، مثلا اگر فرد فشارش بالا رفت نشان دهد. هدف از طرح دستبند نيز از اول براي همين بود. با توجه به اينكه زائران ما اكثرا در سنين بالايي هستند و حادثه منا نشان داد كارت هاي شناسايي داده شده به زائران ديگر جوابگو نيست چون اكثر اين كارت ها در آن حادثه از بين رفت ما دستبندهاي الكترونيكي طراحي كنيم كه بدانند اولا اگر حادثه اي اتفاق افتاد اين زائر كجا است و دوم اين كه سوابق بيماري اين فرد درآن باشد تا اگر خداي ناكرده عارضه اي برايش رخ داد و به بيمارستان منتقل شد به كسي كه ديابت دارد سرم قندي نزنند كه حالش بدتر شود. انشاءالله اميدواريم درصورت توافق، خودمان اين كار را انجام دهيم و اگر آنها بخواهند انجام دهند فقط در راستاي اين دو جهت است . آخرين نكته اين است كه اين دستبندها الزامي نيست و ممكن است برخي افراد تمايل نداشته باشند آن را دست شان كنند ولي ما به علت مسائل امنيتي و حفظ سلامت حجاج ناچاريم اين مسير را طي كنيم.
خبرنگارديگري درباره فراخوان براي اعزام ، اولويت ها و مسائلي مانند مسكن و هواپيمايي سوال كرد آقاي محمدي گفت : صرف نظر از اين كه مذاكرات به نتيجه مي رسيد يا خير، بيش از سه ماه است كه برنامه هاي اجرايي خود را براي حج انجام داده ايم چرا كه اين آمادگي ها را بايد مي داشتيم. كارهاي اجرايي و برنامه ريزي هاي ما زمان بر است ولي خوشبختانه انجام شده و نگراني براي امور اجرايي عادي نداريم. پيش بيني كرده ايم كه انشاءالله در دهه سوم فروردين ماه ثبت نام آغاز شود و اولويتها تا هفته آينده اعلام و مشخص مي شود چه اولويت هايي براي سال 1396 فراخوان خواهند شد. تيم هاي مسكن و تغذيه نيز بايد به سرعت كار اجرايي خود را در عربستان آغاز كنند و با توافقي كه با وزارت حج عربستان شده است در اسرع وقت به كارشناسان ما ويزا خواهند داد تا راهي عربستان شوند.
نماينده ولي فقيه درباره موضوع هواپيمايي ادامه داد: اين توافق صورت گرفته است كه مانند سال هاي گذشته نيمي از زائران ايراني با هواپيمايي داخلي اعزام شوند و نيمي ديگر را هواپيمايي سعودي منتقل كند اما راجع به جزئيات، انشاءالله كارشناساني كه هفته آينده به عربستان اعزام خواهند شد صحبت خواهند كرد تا به توافق برسند .
وي افزود: با تمهيداتي كه ازحدود دو سه ماه قبل انجام داديم هيچ مشكلي در حوزه اجرايي احساس نمي كنيم لذا از شما عزيزان خواهش مي كنم اين اطمينان به حجاج عزيزمان داده شود كه تمهيدات لازم را خواهيم انديشيد وبلافاصله بعد از اعلام اولويت ها هرچه زودتر ثبت نام كنند تا بتوانيم از فرصت استفاده كنيم. آموزش ها را نيزامسال توسعه خواهيم داد وغير ازآموزش الكترونيكي ، جلسات آموزش حضوري را بيشتر خواهيم كرد و تلاش مي كنيم كار بيشتري با حجاج صورت گيرد تا وقتي كه به عربستان مي روند ديگرمطلب مجهولي براي شان نمانده باشد. ما در گذشته هم ثابت كرديم كه بهترين و منظم ترين حج را حجاج ايراني دارند و انشاءالله بتوانيم با همين كيفيت حج مان را با عزت وسربلندي انجام دهيم .
درادامه تلويزيون الكوت كويت سوال كرد آيا اين توافق مهم مي تواند زمينه را براي بهبود روابط دو كشور فراهم كند؟
آقاي محمدي پاسخ داد : مسائل حج فارغ از مسائل و روابط دو جانبه ايران و عربستان انجام شد و ما روي موضوع خاص حج متمركز بوديم . در بخش اول كه مذاكرات حضوري بود دو نشست با وزير حج عربستان در دومقطع مختلف و چند جلسه كارشناسي برگزار شد و بعد از نشست هاي حضوري استمرار مذاكرات به نوعي از طريق مكاتبه و تبادل نقطه نظرات هر دو طرف صورت گرفت تا به نتيجه رسيد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز با اشاره به اينكه ما در گذشته همواره اين نكته را مطرح كرديم كه مسئله حج را از روابط سياسي دو كشورجدا مي دانيم، افزود: حج واجب مردم است و ممكن است زماني در زمينه روابط سياسي مشكلي بوجود بيايد ولي ما نمي توانيم حج را تعطيل كنيم. البته نكته اي كه شما اشاره كرديد درست است، ما هم بر اين باور هستيم و اميدواريم كه بتوانيم از ديپلماسي حج براي موفقيت ديپلماسي عمومي بهره بگيريم. ايران و عربستان دو كشور بزرگ منطقه هستند و اولويت هايي هم كه مقامات جمهوري اسلامي اعلام كرده اند گسترش روابط با همسايگان است و شما هم كه از كويت هستيد، مستحضريد پيام هايي براي ارتباط دو كشور و شوراي همكاري خليج فارس بوده و ما اميدواريم با روشي كه از گذشته تاكنون در پيش گرفته ايم حج ما بتواند به ديپلماسي عمومي كشور هم كمك كند .
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پاسخ به سوالي با اشاره به اينكه در سال گذشته در برخي زمينه ها توافق حاصل شد ولي در زمينه امور كنسولي و برخي موارد ديگر نتيجه اي بدست نيامد،اظهارداشت: درچنين شرايطي بود كه زمان هم بسيار كوتاه شد و خودبخود نتوانستيم در حج شركت كنيم. امسال نيز از زماني كه دعوت نامه وزيرحج عربستان به دست ما رسيد وآن دعوت نامه خطاب به جناب آقاي صالحي اميري وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي بود بلافاصله پاسخ داده شد كه ما در مذاكرات شركت مي كنيم و در زمان مقررهيئت اعزام شد و دو دورمذاكره برگزارگرديد و چون فضاي مذاكرات فضاي منطقي و معتدلي بود و كاملا به دنبال اين بودند كه گفتگو كنند و به نتيجه برسند بعد از جلسات توافقات حاصل شد.
نماينده ولي فقيه افزود: گفتگوها ، براي اين نبود كه كسي پيروزشود يا عقب نشيني كند. ما بدنبال يك سلسله مسائلي بوديم كه خواسته عموم مردم و مسئولين ما بود، وقتي كه اين خواسته ها مطرح شد و در بعضي موارد تغييراتي هم ايجاد گرديد كه آنها اين خواسته هاي منطقي را پذيرفتند ديگر طبيعي بود كه نتيجه بدهد و الحمدالله نتيجه هم داد.
سرپرست سازمان حج وزيارت هم خدمات كنسولي را يكي از موضوعات بسيار مهم در مذاكرات عنوان كرد و اظهار داشت : با توجه به تعداد زائران ايراني طبيعي است كه به طور عادي مسايلي مانند سن بالاي زائران سبب شود كه عده اي فوت كنند و يا تصادف رانندگي رخ دهد و يا مريضي حاد پيش آيد لذا بايد بخش كنسولي ما فعال باشد تا بتواند امور را طبق كنوانسيون ژنو پيش ببرد، سال گذشته بر سر چگونگي ارائه اين خدمات نتوانستيم توافقي كسب كنيم ولي امسال الحمدالله با تدابير و مشاوره هايي كه انجام شد و پذيرفتند و در متن توافقنامه هم آمده است ده كارشناس كنسولي ما در عربستان مستقر خواهند شد و خدمات كنسولي را به حجاج ايراني ارائه خواهند داد و انشاءالله در اين زمينه مشكلي وجود نخواهد داشت .
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت هم درباره زمان استقرار اين كارشناسان اضافه كرد: طرف سعودي از اول ماه شوال تا پايان ماه محرم پذيرفته است كه اين ده نفر در عربستان مستقر شوند و اين زمان براي ما كافي است كه بتوانند كارهايشان را انجام دهند.
وي همچنين ادامه داد: وقتي مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت نماينده تعيين مي كنند معنايش اين است كه امور را به تصميم گيري نماينده خويش واگذار مي كنند و ما هم بدون كارشناسي تصميم نمي گيريم. بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت كارشناسان مجربي در اختيار دارند و مشورت ها و جلسات بسيار زيادي برگزاركردند كه الحمدالله به نتيجه هم رسيد و آنچه كه توافق شده است انشاءالله موجب شود حجي آبرومند، عزتمند و با كرامت سال آينده داشته باشيم .
آقاي محمدي در بخش ديگري از اين مصاحبه درپاسخ به سوالي درباره افزايش سهميه زائران ايراني براي حج آينده اظهار داشت: در سال 94 تعداد حجاج ايراني 64 هزار نفر بود كه طبيعتا اين تعداد با توجه به كاهش 20 درصدي تعداد حجاج همه كشورها به دليل طرح توسعه مسجد الحرام در نظر گرفته شده بود اما امسال آن 20 درصد را به همه كشورها برگرداندند. البته جمعيت ايران را 77 ميليون نفر محاسبه كرده بودند كه به معناي 77 هزار زائر است، درمذاكرات اعلام شد بر اساس آخرين سرشماري كه درايران انجام شده جمعيت كشور79 ميليون و 900 هزار نفر است وبه ما 79 هزار و 900 نفر سهميه بدهند، همچنين بخشي را براي جبران سال گذشته تقاضا كرديم كه آن را هم پذيرفتند و مجموعا با عوامل اجرايي و تعدادي كه براي خانواده هاي شهداي منا و مسجد الحرام در نظر گرفته اند تعداد ايراني ها در حج آينده بيش از 86 هزار نفر مي شود.
نماينده ولي فقيه نيز در مورد از سرگيري سفر عمره گفت: توافق امضاء شده را براي سفر عمره ملاك قرار خواهيم داد تا اگر انشاءالله اين موارد عملياتي شد و ما مشكل خاصي در حج نداشتيم به طورطبيعي زمينه براي عمره هم فراهم شود ، البته وزير فعلي حج عربستان به علت اين كه تخصصش در زمينه حج و عمره است و سال هاي طولاني در اين حوزه كار كرده است و ازكشورها شناخت دارد به همين دليل احساس مي كنيم آنچه را كه در توافقنامه آورده اند انشاءالله بخوبي اجرا خواهند كرد و اگر اين اتفاق بيافتد چون مانع ما براي راه اندازي عمره بحث فرودگاه جده بود با توجه به محكوميتي كه صريحا براي افراد خاطي اعلام شده است انتظار داريم كه انشاءالله زمينه براي سفر عمره هم فراهم شود .
ازسرپرست سازمان حج و زيارت در باره هزينه سفر حج تمتع سال 96 سوال شد كه پاسخ داد: بخش عمده هزينه ها مربوط به اسكان ،حمل و نقل و تغذيه درعربستان است و براي اين كه اين هزينه ها نهايي شود بايد منتظر ماند تا تيم هاي اجرايي و كارشناسان ما به عربستان بروند و مقدمات عقد قرارداد براي مسكن، حمل و نقل و تداركات را فراهم كنند تا هزينه هاي حج به طور مشخص استخراج شود. البته هزينه هايي كه مربوط به ايران مي باشد آماده است و مشكلي نداريم ولي بايد هزينه هاي مربوط به عربستان مشخص شود تا هزينه نهايي را اعلام كنيم لذا الان مقدور نيست كه هزينه ها را اعلام نماييم.
نماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت نيز دراين باره افزود: قبلا در مصاحبه ها عرض كرده ام كه هم حضرت امام (رض) وهم مقام معظم رهبري تاكيدشان اين بوده كه ما در حج و عمره و سفرهاي زيارتي به دنبال سودگيري و سودخواهي نباشيم لذا در سال هاي قبل نيز به همين شكل عمل و سعي كرديم كه قيمت تمام شده را استخراج كنيم و با هزينه هاي اندكي كه درحوزه اجرا وجود دارد قيمت نهايي را ارائه دهيم . مستحضر هستيد كه دو سال قبل بعد از اين كه مردم ثبت نام كردند حدود دو ميليون تومان به زائران بازگردانده شد و هر كجا هم كه مبلغي صرفه جويي مي شد به مردم برگردانده مي شد . اكنون نيز ملاك همين است لذا همان گونه كه آقاي محمدي اشاره كردند به طور طبيعي به دنبال آن هستيم كه قيمت تمام شده از مردم گرفته شود تا بتوانند دراين مراسم شركت كنند. البته به يك نكته بايد توجه داشته باشيم، قيمت ارز امسال افزايش پيدا كرده و بسياري از هزينه هاي زائران هم به صورت ارزي است. يك تورم نسبي هم درخود عربستان وجود دارد. سال هاي قبل ما بيش از 60 نوع اقلام تداركاتي خود را از ايران به عربستان منتقل مي كرديم ولي الان كه زمان كوتاه است ممكن است موفق نشويم همه اين اقلام را از ايران به عربستان ببريم لذا اين موارد به طورطبيعي درنرخ گذاري تاثيرخواهد گذاشت ولي تلاش مان براين است كه قيمت تمام شده را خدمت عزيزان ارائه دهيم تا به مردم فشار وارد نشود.
ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

اطلاعیه سازمان حج و زیارت در خصوص حج تمتع سال 1396

سازمان حجسازمان حج و زیارت در خصوص حج تمتع سال 1396 اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است : به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می رساند، متعاقب مذاکرات حج سال آتی با وزارت حج عربستان، و با اطمینان از تامین انتظارات مورد نظر و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری، مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم شهید پرور و بزرگوار ایران اسلامی، در خصوص تحقق حجی عزت مندانه مبتنی بر امنیت، عزت و کرامت حجاج عزیز کشورمان و فراهم شدن بستر ارائه خدمات مرتبط در حوزه های کنسولی، پزشکی و سایر خدمات مورد نیاز، با استعانت از خداوند متعال شرایط لازم برای تشرف بیش از ۸۵ هزار نفر از حجاج جمهوری اسلامی ایران در حج سال ۱۳۹۶ مهیا شده است.

بدیهی است جزئیات مذاکرات در موضوعات مختلف از جمله موضوع شهدای منا و شهدای حادثه مسجدالحرام و نتایج مرتبط در اولین نشست خبری تشریح خواهد شد.

همچنین برنامه های سازمان حج و زیارت برای فراخوان و ثبت نام متقاضیان حائز اولویت در اطلاعیه های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

مذاكرات راه اندازي حج درحال نهايي شدن است

قاضی عسگرنماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه مذاكرات حج آينده در حال نهايي شدن است ، تصريح كرد: تاكنون توافقات با طرف سعودي به صورت مطلوبي انجام شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت به نقل از سایت حج ، حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت امروز در جمع اعضاي شوراي برنامه ريزي و هماهنگي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت با اعلام اين مطلب افزود: اميدواريم با توجه به توافق هاي صورت گرفته راه براي برگزاري حجي مطلوب ، آرام و عزتمندانه فراهم شود.

سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: درصورتي كه نظرات جمهوري اسلامي ايران با نهايي شدن همه محورها تامين و به امضاي توافقنامه حج منجر شود ، خبرهاي تكميلي را به اطلاع مردم خواهيم رساند.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

مذاکرات حج با طرف سعودی ادامه خواهد داشت

حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت در خصوص سفر اخیر هیئت حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان گفت: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر انتظارات منطقی محقق شود، اعزام حجاج ما به حج امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حمید محمدی، رییس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز درباره سفر اخیر هیئت مذاکره کننده حج جمهوری اسلامی ایران به عربستان و نتایج مذاکرات گفت: با عنایت به قطع روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و همچنین محرومیت زائران ایرانی از حضور در حج سال گذشته، طبیعتا شرایط و موضوعات ویژه ای وجود دارد که به عنوان انتظارات منطقی جمهوری اسلامی ایران و حجاج ایرانی مطرح شد. جلساتی در این ارتباط ما بین طرفین در سطح روسای هیئت های طرفین و هم چنین در سطح کارشناسان برگزار شد.
سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: در این جلسات، موضوعات و مصادیق آنها و راهکارهای اجرایی را به صورت قاطع و شفاف تبیین و تصریح کردیم. در پاره ای موضوعات، مذاکرات با پیشرفت نسبی همراه بود.

سرپرست سازمان حج و زیارت در این خصوص ادامه داد: با توجه به اینکه مردم شریف ایران بحق محاکمه و مجازات دو پلیس خاطی جده را مطالبه دارند، و در خصوص سرنوشت این دو پلیس ابهاماتی وجود داشت، در این مذاکرات سعودی ها اعلام کردند که دو پلیس مذکور محاکمه شده اند و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

رییس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ارائه ی خدمات کنسولی به حجاج ایرانی با توجه به فقدان روابط دوجانبه میان دو کشور و فعال نبودن سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده توضیح داد: این موضوع بسیار مهم است. گرچه طرف سعودی کلیات آن را پذیرفته، اما در مورد سازکار اجرای آن که قطعا تعیین کننده است، هنوز توافق نشده است.

محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت کشورمان حفظ امنیت، عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی را موضوع محوری جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات دانست و گفت: با وجود آنکه طرف سعودی تاکید کرد که مانع برخوردهای مغایر با تکریم زائران ایرانی در مبادی ورودی خواهد شد، اما چگونگی درج این موضوع در توافقنامه همچنان مورد مذاکره است.
سرپرست سازمان حج و زیارت ادامه داد: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر در همه موارد بطور مشخص به نتیجه برسیم، مسیر حج برای زائران ایرانی باز خواهد شد و حجاج ما به حج مشرف خواهند شد. بدیهی است تا زمانی که احساس کنیم از طریق مذاکره، امکان تحقق مطالبات و انتظارات حجاج و حضور آنها در حج آتی وجود دارد، این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | یک پاسخ

اطلاعیه سازمان حج و زیارت در خصوص روند مذاکرات حج تمتع سال 1396

مکه1سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه ای آخرین اخبار از روند مذاکرات حج آتی را به شرح ذیل اعلام کرد.

در ارتباط با مذاکرات حج 96، به استحضار ملت شریف ایران و رسانه های فهیم می رساند، متعاقب مذاکرات در طول روزهای گذشته، جلسات متعددی در سطح کارشناسان طرفین برای بحث و بررسی در ارتباط با ابعاد متعدد موضوع حج انجام پذیرفت؛ لیکن با عنایت به تعدد موضوعات و لزوم پیگیری موارد مختلف، مذاکرات هم چنان ادامه دارد و قرار است نشست کاری دیگری در سطح رئیس هیئت حج جمهوری اسلامی ایران و وزیر حج و عمره عربستان امروز برگزار شود. به دلیل ماهیت خاص مذاکرات و ضرورت جمع بندی های لازم، ضمن تاکید بر جایگاه خطیر و محوری رسانه ها و افکار عمومی، اطلاع رسانی جامع در اولین فرصت انجام خواهد شد.

 مجددا تاکید می نماید هیئت جمهوری اسلامی ایران تحقق حجی عزت مندانه با محوریت عزت، امنیت و حقوق حجاج، را با جدیت دنبال می کند و در صورتیکه مسئولین حج عربستان هم اراده ی لازم در این خصوص را داشته باشند، امکان دستیابی به توافق فراهم خواهد شد.

با آرزوی توفیق و سربلندی ملت شریف ایران.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

نخستین جلسه مذاکرات هیئت حج جمهوری اسلامی ایران با طرف سعودی برگزار شد

ImageHandlerنخستین جلسه مذاکرات هیئت حج جمهوری اسلامی ایران با طرف سعودی بعد از ظهر امروز  برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ نخستین جلسه مذاکرات بین هیئت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حمید محمدی و هیئت وزارت حج و عمره عربستان به سرپرستی محمد صالح بنتن وزیر حج و عمره عربستان بعد از ظهر امروز -پنجشنبه پنجم اسفندماه – برگزار شد.

در این نشست دو ساعته که در محل وزارت حج عربستان و با استقبال رسمی وزیر حج عربستان از سرپرست سازمان حج و زیارت و هیئت همراه در جده برگزار شد، طرفین به ارائه ی دیدگاه های خود پرداختند.

در این دیدار محمدی، سرپرست هیئت ایرانی، ضمن تبیین مواضع و انتظارات جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر حقوق  حجاج ایرانی که پیش تر رئوس آن به وزارت حج عربستان اعلام شده بود، به تشریح نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط پرداخت.

از سوی دیگر، وزیر حج و عمره عربستان، برنامه های وزارت متبوعش برای حج آتی را تشریح کرد و اظهار امیدواری نمود که حج آتی با حضور حجاج ایران برگزار شود.

مقرر شد ابعاد مختلف موضوع در نشست های آینده مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

سعودی‌ها خواسته های منطقی ایران را بپذیرند، اعزام حجاج از سر گرفته می شود

6_hamid-mohamadiسرپرست سازمان حج و زیارت: اگر عربستان خواسته های منطقی ایران را در مذاکرات بپذیرد اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حمید محمدی سرپرست گروه اعزامی ایران به عربستان سعودی برای مذاکرات حج،  با تاکید بر اینکه اگر عربستان خواسته های منطقی ایران را در مذاکرات بپذیرد اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی از سر گرفته خواهد شد، گفت: اعزام هیئت ایرانی به عربستان نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری حج عزّتمندانه است.
محمدی افزود: اگر این اراده از طرف سعودی نیز وجود داشته باشد، خواسته‌ها، زمینه‌ها و بسترهای لازم را فراهم خواهند کرد.
وی گفت: در پاسخ به دعوت مسئولان حج عربستان از ایران، طی نامه‌ای که به آن‌ها ارسال شد موضوعاتی را متذّکر شدیم، بر همین مبنا هیات ایرانی که امشب عازم عربستان است در مذاکراتی که خواهند داشت بر اساس همان موضوعات، مذاکرات را پیش می برد.
سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به قطع روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، گفت: به علت قطع روابط دو جانبه، حجاج ما باید از حمایت‌های حقوقی و کنسولی برخوردار باشند و این یکی از موضوعات مهمی است که باید ساز و کار آن در این مذاکرات تعریف شود تا ما دغدغه‌ای درباره این حمایت‌ها که بر اساس قوانین بین‌الملل تعیین شده است، نداشته باشیم.
سرپرست گروه اعزامی ایران به عربستان سعودی با بیان اینکه مصداق‌های رعایت عزّت و کرامت حجاج ایرانی را به صورت شفاف بیان خواهیم کرد، گفت: گاهی اوقات در مبادی ورودی و فرودگاه‌های عربستان برخوردهای ناصحیح با حجاج ایرانی انجام می‌شد که قطعا در این خصوص با طرف سعودی صحبت خواهیم کرد، چرا که برخوردهای مناسب براساس مبانی اسلامی و در شان حجاج ایرانی؛ مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران است.
آقای محمّدی با اشاره به امنیت زائران که از دیگر موضوعات مذاکره پیش روست، افزود: با توجه به فضای تبلیغی نامناسبی که علیه شیعیان در عربستان وجود دارد قطعا باید اطمینان داشته باشیم که مشکلی برای حجاج ما پیش نخواهد آمد و آن‌ها در کمال سلامت و آرامش مناسک را به جا بیاورند.
محمدی تاکید کرد: اگر این موارد که همه آن ها موضوعات منطقی و به حقّ است تامین شود قطعا حجاج ما می توانند با عزّت و سربلندی به حج مشرف شوند اما اگر طرف سعودی اراده ای برای این کار نداشته باشد طبیعتا این خواسته ها محقق نخواهد شد و در این صورت امکان حضور حجاج فراهم نمی شود.
وی با توجه به اینکه گروه مذاکره کننده ایران از جمله آخرین کشورهای دیدار کننده با مسئولین حج عربستان است درباره نتایج این مذاکرات، گفت: آنچه که از قبل طرف ایران به طور کتبی به وزارت حج عربستان ارائه شده موضوعات منطقی است که خواستار اجرای برنامه‌ای روشن است که در چارچوب آن به زائران ایرانی بی احترامی نشود.

 سرپرست سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: طبیعی است که خواسته های به حق ایران موضوعاتی نیست که در آن انعطاف داشته باشیم و بدون این‌ها طبیعی است که عزّت و کرامت حجاج ایرانی حفظ نخواهد شد و حج عزّتمندانه‌ای که مد نظر ماست محقق نمی‌شود بنابراین اگر طرف مقابل اراده داشته باشد تمام این موارد را خواهد پذیرفت.

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

ثبت نام عتبات عالیات دردفترزیارتی عاشقان وصال نور

کربلاثبت نام عتبات عالیات عراق با مشخصات ذیل دردفترزیارتی عاشقان وصال نوردرحال انجام است:

2 الف ب هوايي زاگرس بغداد-نجف/سامرا نوروزي

تاریخ اعزام :95/12/24

قیمت کاروان:20950209ریال

مدیرکاروان :مداح اهل بیت حاج مجیدمحمدی

آدرس شرکت:جاهدشهر بین بوستان 25و27پلاک 49تلفن:35132441

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید:

آخرين هماهنگي ها درخصوص اعزام هيئت ايراني به عربستان

6_hamid-mohamadiدرنشست شوراي برنامه ريزي و هماهنگي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت كه سه روز مانده به آغاز مذاكرات هيئت ايراني درعربستان تشكيل شد آخرين هماهنگي ها درباره دستور كار اين مذاكرات صورت گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، دراين جلسه كه به رياست حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني تشكيل شد، آقاي حميد محمدي سرپرست سازمان حج وزيارت گفت : اين هيئت بامداد چهارشنبه (4 اسفندماه) ازتهران به مقصد جده عزيمت خواهد كرد و بر اساس سازوكار تعريف شده مذاكرات حج را با طرف سعودي و با هدف بازكردن مسير حج زائران ايراني انجام خواهد داد.
دراين جلسه نماينده ولي فقيه با تاكيد براينكه مردم را درجريان نتايج حاصله قرارخواهيم داد ، اظهار داشت: بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج وزيارت طبق روال برنامه هاي خود را دنبال مي كنند و اميدواريم با تامين خواسته هاي جمهوري اسلامي ايران اين سفردستاوردهاي مثبتي براي برگزاري حج مطلوب و عزتمندانه زائران ايراني داشته باشد.
گفتني است نشست هيئت ايراني با طرف سعودي پنجم اسفند ماه درجده برگزارخواهد شد.
بر پايه اين گزارش دراين جلسه همچنين آقاي غلامرضا رضايي مسئول كارگروه تخصصي مشاعر از برنامه هاي اين كارگروه گزارشي ارائه كرد و با اشاره به اينكه با حضوركارشناسان با تجربه مشكلات حج گذشته در اين بخش بررسي شده است ، گفت: براي ارتقاء سطح خدمات و رفاه حال بيشتر زائران آسيب شناسي صورت گرفته و استفاده از راهكارهاي مناسب براي رفع مشكلات و نواقص پيش بيني شده است.
درپايان اين جلسه با گزارش آقاي مهندس خدرنژاد مديرعامل شركت شمسا بررسي عملكرد مالي اين شركت ادامه يافت و حاضران ديدگاه خود را در خصوص فعاليت اين شركت درحوزه عتبات عاليات و نحوه تعامل با سازمان حج وزيارت بيان داشته و تصريح كردند: شمسا در ارائه خدمات به زائران بايد كاهش هزينه ها را مدنظر قراردهد و با اجراي برنامه هاي مناسب زمينه جذب حداكثري زائران عتبات را فراهم كند.
مديرعامل شركت شمسا دراين جلسه اظهار داشت : امسال رشد 30 درصدي اعزام زائر به عتبات در قالب كاروان هاي تحت نظارت سازمان حج وزيارت تحقق خواهد يافت.
ارسال شده در دسته‌بندی نشده | پاسخ دهید: