به گزارش فارس ، علي ليالي درباره پرداخت خسارت تاخير پرواز حجاج امسال، نحوه محاسبه و پرداخت اين خسارتها اظهار داشت: كارگروه تعيين ميزان خسارت تاخير پرواز حجاج تشكيل شده است و اين كارگروه ميزان خسارت حجاجي كه مشمول دريافت خسارت ميشوند را بررسي و مشخص خواهد كرد.
* پرداخت خسارت تاخير پرواز حجاج از طريق حج و زيارت استانها
وي افزود: به محض نهايي شدن كار بررسي ميزان خسارت تاخير پرواز حجاج و با مشخص شدن زائراني كه مشمول دريافت اين خسارت ميشوند بلافاصله خسارت تعيين شده از طريق حج و زيارت استانها به مديران كاروانهاي مربوطه تحويل ميشود و مديران كاروانها نيز اين خسارت را به زائران پرداخت و از آنان رسيد دريافت ميكنند.رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سؤال كه برآورد زماني سازمان حج در پرداخت خسارت تاخير پرواز حجاج تا چه زماني است، خاطرنشان كرد: حدود 300 پرواز براي انتقال حجاج انجام شده و تكتك اين پروازها بايد مورد بررسي قرار گيرد و از سويي پروازهايي كه از نظر سازمان مشمول پرداخت خسارت ميشوند بايد شركت هواپيمايي مربوطه هم اين ميزان تاخير را بپذيرد.
* مذاكره با 4 شركت هواپيمايي طرف قرارداد براي تعيين ميزان خسارت
ليالي ادامه داد: لذا بايد با هر يك از 4 شركت هواپيمايي كه امسال عمليات انتقال زائران را بر عهده داشتهاند (شركت هواپيمايي سعودي، هما، ماهان و الوفير) در خصوص ميزان و چرايي تاخير پروازها مذاكره كرد تا مشخص شود هر يك از اين شركتها چه تعداد پرواز داشتهاند و از اين تعداد پروازها، كداميك مشمول تاخير و پرداخت خسارت ميشوند.
* ترافيك فرودگاه جده علت بخشي از تاخير پروازها
وي با بيان اينكه بايد با شركتهاي هواپيمايي مذاكرات لازم را انجام دهيم، يادآور شد: شركتهاي هواپيمايي هم دلايل و استدلالهايي دارند كه بايد مورد بررسي قرار گيرد، ممكن است شركت هواپيمايي اعلام كند كه فلان پرواز كه با تاخير انجام شده مشمول پرداخت خسارت از سوي آن شركت نميشود چرا كه در زمان مقرر هواپيماي اين شركت براي پرواز آماده بوده و از سويي زائر نيز در فرودگاه حاضر بوده اما به دليل “ترافيك سنگين فرودگاه جده ” پرواز با تاخير انجام شده است لذا در چنين شرايطي طبيعتا نه شركت هواپيمايي مقصر تاخير پرواز است و نه زائر به دليل دير رسيدن به فرودگاه مقصر است.ليالي بخشي از تاخير پروازهاي صورت گرفته در عمليات بازگشت حجاج به كشورمان را ناشي از ترافيك سنگين فرودگاه جده دانست و گفت: اين ترافيك سنگين در بسياري از پروازها باعث شد كه 10 تا 12 ساعت طول بكشد تا زائر وارد سالن شود و اين تاخير پرواز مشمول پرداخت خسارت از سوي شركت هواپيمايي مربوطه نميشود و چنين تاخيرهايي بايد با فرودگاه سرويسدهنده مورد بررسي قرار گيرد كه البته در قرارداد فرودگاه هم چنين چيزي ذكر نشده است.وي افزود: اما بخشي از تاخير پروازها نيز ناشي از ضعف شركتهاي هواپيمايي و نرسيدن بهموقع هواپيما به فرودگاه بوده كه اين تاخيرها “دقيقا و حتما ” مشمول پرداخت خسارت ميشود و ما در حال بررسي دقيق تمام پروازها هستيم.رئيس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: به محض اينكه خسارتهاي تعيين شده و كاروانهايي كه مشمول دريافت خسارت پرواز هستند، مشخص و تعيين و مبالغ خسارتهاي تاخير پرواز از سوي شركتهاي هواپيمايي پرداخت شود حتما از طريق رسانهها به اطلاع زائران امسال خانه خدا خواهيم رساند تا خسارتهاي خود را دريافت كنند.