دستورالعمل ثبت نام زائرین پیاده اربعین

کربلاسلام علیکم

احتراماً همانگونه که مطلع می باشید ثبت نام از زائران اربعین حسینی(ع) ان شاء الله ازامروزمورخ 16/5/1395 طبق برنامه ریزی انجام شده آغاز خواهد شد.لذا بدينوسيله اهم موارد و نکات لازم جهت شروع عملیات به آگاهی شما عزیزان می رسد بدیهی است سایر مسائل و نکات لازم در طول عملیات به صورت مستمر اطلاع رسانی خواهد شد.

 سامانه رأس ساعت 9:00 صبح روز شنبه مورخ 16/5/1395 جهت ثبت نام اربعین سالجاری باز خواهد شد و متقاضیان می توانند با مراجعه مستقیم به سامانه به آدرس samah.haj.ir و یا با مراجعه به دفاتر کارگزاری که جهت فعالیت در ایام اربعین در سامانه جامع کارگزاران اعلام آمادگی نموده اند نسبت به ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام نمایند.

در سالجاری با آسیب شناسی مسائل و مشکلات اربعین سال گذشته قابلیت جدیدی در سامانه طراحی گردید که با استفاده از این امکان برخلاف سالهای قبل زائرین نیازی به تهیه دلار از بازار آزاد نخواهند داشت و پرداخت هزینه روادید صرفاً به صورت ریال ایرانی و از طریق درگاه اینترنتی می باشد.

در سالجاری با رأی تمامی اعضاء ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور اعم از نیروی انتظامی، وزارت امورخارجه و … و همچنین نظر معاونت محترم امنیتی و انتظامی وزارت کشور مصوب گردید امکان تشرف به اربعین صرفاً از طریق دریافت روادید از سامانه سماح امکان پذیر باشد.

پوشش بیمه ای برای کلیه ثبت نام کنندگان در سامانه سماح اجباری می باشد و کلیه زائرین علیرغم دریافت کلیه خدمات بیمه ای همانند زائران کاروانی (به جز بیمه بار) هزینه بیمه به مراتب کمتری را پرداخت خواهند نمود. (نزدیک به 50% تخفیف)

در سالجاری کلیه زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام نمایند تحت پوشش خدمات درمانی هلال احمر در داخل و خارج از کشور خواهند بود.

امکان ثبت نام انفرادی و گروهی در سامانه سماح فراهم می باشد لیکن با توجه به اینکه سفارت عراق در صدور روادید انفرادی محدودیت های زیادی را ایجاد می نماید توصیه می شود زائرین محترم اکثراً به صورت گروهی (گروه های بیشتر از 5 نفر) ثبت نام نمایند.

در هنگام ثبت نام اولین نفر در هر گروه به عنوان سرگروه در سامانه تعریف می شود و کلیه موارد و نکات مهم در طول عملیات از طریق پیامک برای این فرد ارسال خواهد شد لذا شایسته است سرگروه فردی متعهد، فعال و مسئولیت پذیر باشد.

با توجه به اینکه پرداخت مجموع هزینه های سفر گروه اعم از هزینه روادید، بیمه، هلال احمر و حق‌الزحمه ها از طریق یک کارت بانکی انجام می پذیرد ذکر این نکته ضروری می باشد که در صورت انصراف هر یک از اعضاء گروه مبلغ هزینه وی پس از کسر خسارت های مربوطه به حساب فرد واریز کننده عودت داده خواهد شد. لذا دقت شود که هزینه سفر صرفاً از طریق کارت بانکی سرگروه پرداخت شود و پرداخت ها از طریق کارت بانکی دفاترخدمات زیارتی و یا کافی نت ها انجام نشود.

با توجه به ابلاغیه وزارت محترم کشور مرز خروجی هر استان تعیین گردیده و در سامانه اعمال شده است و امکان انتخاب مرز برای ثبت نام کنندگان مقدور نمی باشد لیکن با توجه به ملاحظات وزارت کشور، برای برخی از استانها چند مرز خروجی جهت تسهیل در خروج زائرین پیش بینی شده است.

از آنجایی که براي هر مرز در هر روز ظرفیت معینی تعریف گردیده است بدیهی است که اولویت اعزام زائران براساس تقدم زمانی در ثبت نام ایشان مشخص می شود و در صورت تکمیل ظرفیت یک روز سایر روزهایی که ظرفیت خالی دارند توسط سامانه نمایش داده خواهد شد.

براساس قوانین و مقررات جاری کشور عراق، گذرنامه متقاضیان زیارت اربعین می بایست دارای حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ خروج از مرز باشد.

تأیید ثبت نام مقدماتی متقاضیان در سامانه سماح منوط به دریافت کدرهگیری از سامانه می باشد لذا در صورت ناتمام ماندن ثبت نام و یا عدم تکمیل هر بخش و یا ایجاد هرگونه وقفه در جریان ثبت نام و عدم دریافت کدرهگیری ثبت نام گروه لغو می شود و متقاضی می بایست مجدداً فرایند ثبت نام را تکرار نماید. امکان چاپ کدرهگیری نیز در سامانه فراهم می باشد و همچنین به جهت اطمینان از ثبت نام متقاضیان در سامانه کدرهگیری به تلفن همراه سرگروه پیامک می شود لذا سرگروه ها می بایست در ثبت شماره تلفن همراه خود در سامانه دقت نمایند. همچنین برای دریافت کدرهگیری نباید دریافت پیامک های تبلیغاتی بر روی تلفن همراه سرگروه مسدود شده باشد.

چنانچه سرگروهی کدرهگیری خود را فراموش کند می تواند با مراجعه مجدد به سامانه و وارد نمودن کدملی و شماره شناسنامه خود مجدداً کدرهگیری را بر روی تلفن همراه به صورت پیامک دریافت نماید.

مسئولیت تهیه وسیله نقلیه (اعم از شخصی یا عمومی) جهت اعزام به مرز و یا تهیه بلیط هواپیما برای آن دسته از متقاضیانی که قصد عزیمت به صورت هوایی دارند برعهده شخص زائر می باشد.

اسامی دفاترخدمات زیارتی مجاز در هنگام ثبت نام جهت انتخاب توسط سرگروه جهت تحویل مدارک قابل رویت می باشد.

راهنمای کامل سامانه سماح جهت ثبت نام متقاضیان، وظایف دفاترکارگزاری، وظایف شرکت های مرکزی و شرکت های رابط تهیه و در سامانه تعبیه شده است.

با توجه به اینکه هزینه اصلی ثبت نام (هزینه روادید) علیرغم پیگیری های فراوان سازمان هنوز از سوی سفارت عراق اعلام نگردیده است در این مرحله از ثبت نام که از روز شنبه آغاز خواهد شد فعلاً هزینه‌ای دریافت نمی شود تا هزینه های روادید و سایر هزینه های مربوطه (بیمه، هلال احمر، حق الزحمه کارگزاران) معین گردد. بدیهی است پس از اعلام هزینه های مربوطه بوسیله پیامک به کلیه سرگروه ها اعلام خواهد شد که با مراجعه به سامانه نسبت به پرداخت هزینه‌های گروه خود اقدام نمایند. مسلماً عدم پرداخت هزینه پس از پایان مهلت مقرر شده که متعاقبا اعلام خواهد شد به منزله انصراف تلقی گردیده و ثبت نام کل گروه از سامانه حذف خواهد شد.

با توجه به اینکه در سالجاری هیچگونه هزینه نقدی از متقاضیان دریافت نخواهد شد و کلیه هزینه ها به صورت اینترنتی می باشد حق الزحمه کارگزاران، شرکت های مرکزی و شرکت های رابط پس از انجام فرایند کامل دریافت روادید و اطمینان از تحویل روادید به سرگروه به حساب های مربوطه توزیع خواهد شد لذا در سالجاری ثبت هر مرحله از فرایند امور در سامانه الزامی می باشد و در صورت عدم ثبت مراحل کار امکان پرداخت حق الزحمه ها میسر نمی باشد.

مدیریت حج وزیارت خراسان رضوی

درباره دکترحسین پور

مدرک تحصیلی :دکتری
این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *